donderdag 15 augustus 2013

Bidonhouder-houder vervangen

Na het vervangen van de fietscomputer was de bidonhouder-houder aan de beurt. Daar had ik zo mijn redenen voor. Zo raakte ik tijdens het fietsen regelmatig met de binnenkant van mijn benen de bidon. Oorzaak hiervan was dat de bidon voor het mooi iets te hoog was en de neiging had scheef te zakken. Tijdens het rijden was dit op te lossen door de bidon net zo lang te verdraaien tot het aanlopen uitbleef. Een ander manco was dat de bidon door de vrij horizontale positie nogal lekte. Omdat ik de bidon meestal vul met een mengsel van water en appelsap werd het daardoor onder de bidon nogal een plakboel. Door de bidon slechts gedeeltelijk te vullen kon ik dit een beetje binnen de perken houden, maar ideaal was het allemaal niet. De houder voor de gps unit, die ook op de bidonhouder-houder bevestigd zat, gebruik ik niet meer. Deze mocht dus vervallen.

De eisen waaraan de nieuwe houder moest voldoen waren de volgende:
  1. de bidon moet tijdens het rijden makkelijk te pakken en terug te plaatsen zijn;
  2. tijdens het fietsen wil ik geen last hebben van de bidon;
  3. om lekkage te voorkomen moet de bidon een stuk rechter op staan.
Zodoende heb ik bij de dichtst bijzijnde bouwmarkt een alu strip van 1000x30x3 mm gehaald, en heb van een deel daarvan een nieuwe houder voor de bidonhouder gebogen. Tijdens enkele pas- en meetsessies bleek dat de bidonhouder zo laag mogelijk op de trike moest komen, zo dicht mogelijk tegen de dwarse framebuis aan. Met die wetenschap heb ik de plaatsen voor de gaatjes van de bevestigingspunten bepaald. Afijn, de onderstaande foto's tonen de oude en de nieuwe situatie.

Oude situatie
bidonhouder-houder
met bidon en gps

Nieuwe situatie
bidonhouder-houder
met bidon, zonder gps

De nieuwe bidonhouder-houder blijkt in mijn geval prima te voldoen. De lekkage en het aanlopen van mijn benen tegen de bidon zijn verleden tijd. Om dit laatste te bereiken heb ik nog wel een "offer" moeten brengen ;) Ik heb hiervoor de 700 ml bidon moeten vervangen door een 500 ml bidon. Geen probleem, want doordat de bidon nu rechter op staat heb ik per saldo geen bruikbare bidoncapaciteit ingeleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.