zaterdag 25 mei 2013

Altijd weer die spaken!

na 1071 km: twee gebroken spaken!
spaak #1
spaak #2
Deze week viel me tijdens een woon-werkrit ineens een flinke slag in het linker voorwiel op. Thuis bleken er twee spaken gebroken, beiden bij de spaakdraad :(

En dan te bedenken dat ik pas een maand geleden mijn voorwielen voorzien heb van nieuwe spaken en spaaknippels! Beide voorwielen heb ik toen zodanig gespaakt dat de spaakspanning volgens mijn Parktool TM-1 tussen de 1110 en 1240 N lag. Dat leverde twee strakke voorwielen op. Mick reageerde op mijn bericht en waarschuwde onder andere de spaakspanning niet te hoog te kiezen.

Van beide voorwielen heb ik spaakspanning nagemeten. Afgezien van de spaken naast de gebroken spaken was de spaakspanning nog steeds tussen de 1110 en 1240 N. De spaakbreuken zijn daarom naar mijn mening niet te wijten aan een te lage spaakspanning.

Zou de gekozen spaakspanning inderdaad te hoog zijn? Voorlopig ga ik er van uit dat dit inderdaad het geval is. Om te beginnen heb ik geen vering en rijd ik op smalle Kojaks (maat 35-406) op 6,5 bar, stevig dus. Verder kom ik tijdens mijn woon-werkritten diverse flinke korte hobbels tegen. Die passeer ik dan meestal wel met gepaste snelheid, maar toch. En tenslotte doen de schijfremmen ook nog een duit in het zakje. Mijn vermoeden is dat bij de gekozen spaakspanning de korte spaken (171 mm) al zover opgerekt zijn dat er te weinig veilige rekruimte overblijft waardoor er te veel kracht wordt uitgeoefend op de kwetsbare overgang naar de spaakdraad.

Daarom heb ik niet alleen de gebroken spaken vervangen, maar heb ik ook in beide voorwielen de spaakspanning teruggebracht naar 890 à 990 N. Dat lijkt een heel verschil, maar het komt er op neer dat de spaaknippels een halve tot drie kwart slag losser gedraaid zijn. En nu maar duimen dat de spaken nu wel heel blijven ...

Km. stand: 23.051

2 opmerkingen:

  1. Misschien kan het helpen:
    Die dubbelwandige velgen geven de indruk van een stevige basis te vormen voor een trike-wiel. Er is echter 1 probleem, zeker bij 406 wielen: de spaak loopt zelden recht naar de naaf. Er ontstaat een knik bij overgang naar de nippel. Daarom gebruikt velomobiel.nl (en de meeste VM-fabrikanten) enkelwandige Alesa velgjes, waarvan de spaakgaten 'gedopt' zijn. De nippel neemt mooit de juiste hoek aan en de spaken lopen quasi recht naar de naaf. Bovendien kosten die velgjes hooguit 10euro/stuk. Gewoon 36 spaaks is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip. Sommige spaken hebben inderdaad een flinke knik bij de overgang naar de nippel. Als de naaf, velgen en/of spaken aan vervanging toe zijn, of als ik het vervangen van de spaken echt zat ben, zal ik de genoemde velgen zeker overwegen!

      Verwijderen

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.