zaterdag 24 december 2011

Remblokjes vervangen


Pad spreaders - links die van de linker rem
Remblokjes links - einde verhaal
Remblokjes rechts - nog redelijk
Nieuwe remblokjes
Gisteren, net voordat ik thuis kwam, hoorde ik tijdens het remmen aan de linker kant een tik. Daarna liep de linker schijfrem aan en hoorde ik een licht geratel. Ik ben even gestopt om de schijfrem te bekijken, maar ik zag niets vreemds. Dus ben ik maar rustig verder gereden.

's Middags heb ik de trike schoongemaakt. Die zag er beestachtig uit door alle regen, modder en een klein beetje pekel van de laatste weken. Om de schijfremmen goed te kunnen bekijken heb ik de wielen verwijderd. Kon ik gelijk de spatborden en de remklauwen goed schoonmaken. Tenslotte heb ik alles weer gesmeerd.

Nu de wielen verwijderd waren zag ik al snel dat de pad spreader er nogal verfrommeld uit zag. Ondanks dat ik remblokverstellers zoveel mogelijk had losgedraaid kreeg ik de remblokjes niet uit de remklauw gepeuterd. Gelukkig is de remklauw deelbaar door het los schroeven van twee boutjes. Door het los schroeven van deze boutjes vielen de remblokjes vanzelf uit de remklauw. De remblokjes waren niet meer bruikbaar: vervangen dus. Ook het monteren van de nieuwe remblokjes kostte nogal wat moeite. Het is de bedoeling dat de remblokjes vastklikken, maar op de één of andere manier kreeg ik dat niet voor elkaar. Het lukte pas toen ik de remklauwdelen weer een stukje had los geschroefd. Hierna, en na het monteren van het wiel, was het afstellen van de rem een peulenschil.

Om links en rechts ongeveer dezelfde remwerking te hebben heb ik de remblokjes rechts ook vervangen, ondanks dat deze remblokjes nog in redelijke staat waren. Ook aan deze kant had ik dezelfde problemen met het demonteren en monteren van de remblokjes.

Km stand: 10.892

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deze blog wordt goed weergegeven met Google Chrome, Mozilla Firefox en MS Edge, minder goed met MS IE, slecht met Opera. Met name de integratie met Google Documents gooit bij die laatste roet in het eten.